جایگاه برتر ایران در بین 10 کشور جهان در حوزه لیزر ،پیشرفت های اخیر جوانان ایران در کسب فناوری لیزر ، ایران را به جایگاه بسیار رفیعی رسانده است .
در حال حاضر ایران در خصوص توانمندی ساخت انواع لیزر در سطح خاورمیانه مقام اول و در آسیا بعد از ژاپن مقام دوم را به خود اختصاص داده است.
دانش و فناوری کشور ژاپن با توجه به توانمندی ها و دانش ایرانیان، به هم نزدیک است و ایران پس از کشور ژاپن توانست در عرصه لیزر مقام دومی را کسب نماید.
ایران در خاورمیانه رقیب ندارد ، اسراییل در دانش لیزری خود به آمریکا وابسته است و بیشتر فناوریهای آنها را آمریکایی ها می سازند.
 طی سه سال گذشته حمایت و توجه ویژه رییس جمهور اهمیت این موضوع را روشن کرد و از سوی دولت برای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران امکاناتی در نظر گرفته شد.
سعی و تلاش محققان و پژوهشگران جوان ایرانی در خصوص ساخت لیزر و تحقیقات بنیادی و کاربردی در این زمینه به سرعت باعث پیشرفت های چشمگیر لیزری در ایران شد.
در سند چشم انداز برنامه 20 ساله حتی نامی از لیزر برده نشده بود ،درحال حاضر می توانیم بهتر و بیشتر در این خصوص فعالیت کرده و قابلیت های جوانان ایرانی را به منصه ظهور برسانیم .
ما هم اکنون در دانش لیزر توانایی ساخت انواع لیزر را داریم افزود: مهمترین هدف این مرکز تحقیقات لیزر است که امیدواریم در سالهای آینده این پیشرفت ها را گسترده تر کنیم .
مهمترین خصوصیت لیزر را اشعه منظمی دانست که ساطع کننده نور است ،اگر ما نور لیزر را در یک نقطه متمرکز کنیم (کانونی کردن ) این نور قادر است گرمایی در حد سطح خورشید ایجاد کند .
کاربردهای لیزر را در جراحی های پزشکی ، درمان برخی از بیماری ها، صنعت جوشکاری، صنایع آزمایشگاهی و برش کاری های ظریف ذکر کرد.
حدود 90 درصد از جراحی های چشم پزشکی و اپتیک با لیزر انجام می شود که با حذف لیزر در جراحی های چشم پزشکی بسیاری از اعمال جراحی پزشکی نیز حذف می شود.

نصر-کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی علیه السلام