قسمت دوم
1. زمینه های انقلاب
با
مقایسه دوران حیات پیامبر خدا(ص ) قبل از بعثت و دوران زندگی امام
خمینی(رض ) قبل از قیام، مشترکات فراوانی را درمییابیم که بستر شکلگیری
قیام و انقلاب به شمارمیروند. عمدهترین زمینههای شکلگیری انقلاب در این
دو زمان عبارتند از:
1 - عدم حاکمیت دین حق
2 - عدم اجرای قوانین احکام الهی
3 - حاکمیت طاغوت و گسترش ظلم و طغیان و اختناق
4 - شیوع فقر، فساد، فحشا، تبعیض و بیعدالتی
5 - نفی آزادی انسان و به اسارت و بردگی کشاندن او
6 - غروب معنویت و ترویج دنیاگرایی و تجملطلبی
7 - رواج فرهنگ نژادی و قومی - قبیلگی
8 - تحمیق و تخدیر تودهها و به استثمار کشاندن آنان
9 - ترویج اختلاف و تفرقه و بروز نزاعها و درگیریها
10 - به ستوه آمدن محرومین و مستضعفین و انتظار کشیدن برای مصلح و منجی.
در وضعیتی که جاهلیت بر تار و
پود جوامع تنیده بود و تا اعماق آن نفوذ کرده بود،بعثت پیامبر خدا رخ داد و
حقیقتی نورانی در قلب مبارک پیامبر خدا که انسانی ممتاز وبرجسته و
استثنایی بود، درخشیدن گرفت. با باز شدن حقایق غیبی بر روی این
انسانملکوتی، اتصال دنیای مادی و عالم وجود انسان با معدن غیب برقرار شد و
او که برایامتحان دادن و به دوش کشیدن بار امانت و تحمل مشقّتها و مصائب
آماده شده بود، بهدستور خداوند حرکت بزرگ خود را آغاز کرد تا بشریت را از
ظلمت جهالت خارج ساختهبه نور هدایت منور گرداندو او را به سر منزل مقصود
رهنمون شود.
در عصر ما نیز امام خمینی از نوادری بود که به مکتب انبیاء
به ویژه اسلام ناب وقوفکامل داشت و پهنه وسیع معرفت نظری و مهارت عملی وی
از اوج عرفان و ژرفای شهود ومعرفت الهی تا برهانیترین استدلالها و براهین
فلسفی و از عمق فقه و اصول و ریزتریناحکام و مبانی شرعی و تکالیف و وظایف
عبادی و حقوقی و فردی و جمعی تا انواعسیاستهای کشورداری و شیوههای
مدیریت و اداره حکومت و عرصه پیچیده مناسباتبینالمللی و ترفندهای
استکباری و استعماری را شامل میشد.
او با این جامعیت، در عصر غربت و
مظلومیت دین که تقریباً همه قدرتهای مادی دنیا،روزگار دین را پایان یافته
تلقی میکردند و حتی آن را مخدّر جامعه میدانستند، اقدام بهبیدارگری ملت
ایران و بلکه جهان نمود و با بنیانگذاری حکومت دینی در ایران،
علیرغمهمدلی و هماهنگی استکبار جهانی و لشکرکشی آنان در برابر این نهضت،
سرافراز وپیروز از میدان بیرون آمد.
مقام معظم رهبری در این باره میفرماید:
عین
همین بعثت با یک تفاوت در جامعه ما و در زمان ما به وجود آمده است. آن
تفاوت این استکه بعثت آن روز به معنای بیدار شدن یک انسان و پیغمبر شدن او
بود و در بعثت امروز دیگر(رسالت) در آن نیست، بلکه بعثتی در راستای بعثت
پیغمبر است؛ یعنی همینطور که پیغمبر اسلاموقتی مبعوث شد، جامعه زمان خودش
را بیدار کرد. ما امروز یک بار دیگر با ندای پیامبر، با فریادبعثت رسول
گرامی بیدار شدیم. بنابراین انقلاب اسلامی مردم ایران، گشودن جبهه تازهای
فراروی همه انسانهاییاست که از نارسایی و نابسامانی تمدن تحمیلی استعماری
کنونی - نظیر حاکمیت فرهنگجاهلیت قبل از بعثت پیغمبر اسلام - رنج
میبرند. این جبهه با ستم به هر شکلش و با هرتعبیر و بیانش مخالف است. نه
حاضر است با نظامهای استثماری و استعماری غربی بسازدو نه حاضر است با
نظامهای ظالمانه دولتی شرقی بسازد؛ همان گونه که پیامبر اسلام نه باقیصر
روم کنار آمد و نه با کسرای ایران سر سازش داشت.
مقام معظم رهبری میفرماید:
برای
اینکه وعده خدا - یعنی پیروزی اسلام بر همه کفر و الحاد، پیروزی ارزشهای
الهی بر همهمادیگریهای کوتهنظرانه به تحقق بپیوندد، باید اسلام در عرصه
زندگی خودش را مطرح میکرد.خدای متعال چنین مقرّر کرد که این کار به دست
یکی از شایستهترین و برترین بندگانش عملی شودو شد. آن عبد صالح، آن جانشین
به حق پیامبران و اولیای الهی دین، آن انسان وارسته از مادیات دروجود و در
زندگی و در اندیشه خود، آن هضم شده در اسلام و فانی در الله، این توفیق و
این نعمت واین لطف بزرگ را از خدای متعال دریافت کرد که پیشقراول و مبشّر
این راه و دست توانای اسلام وقرآن در این دوران غربت و انزوا باشد.
قسمت اول : (انقلاب اسلامی پیامبر اعظم(ص ) الگوی انقلاب اسلامی ایران) کلیک کنید.
ادامه دارد...