اگرچه درباره آمار شیوع ایدز در ایران، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود که محققان ایرانی نسبت به پژوهش در حوزه ی این بیماری بی‌توجه باشند.

شنبه 14 بهمن 1385 هجری شمسی، در سومین روز از دهه مبارک فجر، تالار امام بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد مراسم تجلیل از محققانی بود که نام ایران را به فهرست کشورهای پیشرو در مطالعات مرتبط با درمان ایدز، اضافه کردند.

در این مراسم، که با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و همتایان سابقش و جمعی دیگر از مسئولان نظام سلامت کشور برگزار شد، وزیر بهداشت، سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: «ما اینجا می‌خواهیم در مورد بیماری حرف بزنیم که کابوس قرن نامیده می‌شود و تا کنون 25 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است و هم‌ اکنون حدود 40 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.»

دکتر لنکرانی با اشاره به این‌که این دارو حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشور است، گفت: « در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.»

-آیمود (IMOD)، نامی ‌است که برای داروی ایرانی ضد ایدز انتخاب شده است که برای اولین بار در جهان کشف شده است و کاملا ایرانی است.

-داروی ایرانی ایدز یا همان " آیمود" می تواند تعداد سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، یعنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه قادر است بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند.

-داروی آیمود حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشورمان است که در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.

-داروی ایرانی ضد ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی دارد. این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است.


نصر-کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی علیه السلام